The Hello Bar is a simple web toolbar that engages users and communicates a call to action.

Tuesday, December 1, 2009

Inovasi pada Pakejing Buku Ilmiah

Bidang marketing adalah kombinasi seni dan sains. Jabatan editorial PTS kini sedang menjalankan eksperimen dan inovasi dalam bidang marketing buku-bukunya.

Yang terbaru adalah inovasi marketing yang dicubakan pada pakejing buku-buku akademik dan profesional terbitan PTS Professional Sdn. Bhd., di mana buku-buku nonfiksyen diberikan pakejing ala-ala buku fiksyen.

Kulit buku memainkan peranan penting dalam marketing kerana jika design kulit dapat memancing mata pengunjung kedai buku maka barulah ada harapan buku itu mungkin diambil dan dipegang oleh bakal pembeli.

Buku "Ilmu Pengaruh: Bukan Jampi Tetapi Seni" karya Tn. Syahrul Nizam, seorang pensyarah di UNIMAS, adalah buku profesional, tetapi judul dan design covernya dibuat ala-ala buku fiksyen.

Kandungannya adalah berdasarkan hasil-hasil kajian saintifik yang dijalankan oleh pakar-pakar, khususnya mereka yang menjalankan kajian di US dan UK.

Disalin dan disunting dari blog universitiPTS.

No comments:

Post a Comment